Lite info om Silke

3 kommentarer


Hittade en rolig lista på ponnysanning.com

 


Kände att denna lista fick bli om Silke då han är min enda "riktiga" häst för tillfället.

Vad heter hästen? Silkefaks, kallas Silke
Tycker du att den ska heta något annat? Egentligen inte.
Vad kallar du hästen? Silke eller Kingen.

Hur gammal är den? 11, blir 12 i år.
Vilket år/månad/dag föddes den? 2003-04-11
Vilken färg har den? Brun 
Har den några tecken?  Stjärn, ljusa hår och vit fläck på nosryggen
Hur hög i mankhöjden? Eh.. Över 1.60 
Är det ett sto/valack/hingst? Valack
Har du tävlat den i hoppning? Nej.
Vilka klasser/hur högt? -
Har du tävlat den i dressyr? Nope.
Vilka klasser? -

Är den tävlad fälttävlan? Nej.
Vilka klasser? -
Är den tävlad i trav? Ja.
Är den tävlad i galopp? Nej.
Är den tävlad i något annat? Nej.
Har den tävlat in några pengar? Ja.

Hur mycket? Ungefär en miljon.
Har hästen championatspoäng? Dont´t think so.

 

Hur högt har du hoppat med den? Typ 30 once.
Är hästen bra på dressyr? När han väl vill så relativt.
Hur är den i skritten? Trevlig.
Hur är den i traven? Amzing om han inte vill rusha iväg.
Hur är den i galoppen? Nice.
Kan den skänkelvikningar? Ja men det ser lite stökit ut.
Kan den öppna/sluta? Nja.
Kan den galoppombyten? Nja, enkla as fuck isf.
Är hästen pigg? JA
Är hästen trög? Nej.
Är hästen stark? Han kan bli. 
Är hästen het? Vid uteritt själv och vid körning blir har riktigt het.
Bockar den? Har aldrig hänt mig.
Stegrar den? Nope.
Sparkar den bakut? Nej.
Skenar den ofta med dig/andra? Aldrig hänt vad jag vet.

 
Är den tittig? Nja.
Har du badat tillsammans med den? Lekt i en vattenpöl haha.
Har ni hoppat tillsammans? Ja. En gång. Aldrig igen. Nykter. (jk) 
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Ja
Har den bra hoppteknik? Hahahahahhahahaahhaha....ha..nej..

Hur högt brukar du hoppa med den? -

Hur ofta hoppar du den? I princip aldrig.

Hur är den när den rids ut? Pigg och nyfiken.
Tycker den att det är kul? Ja det tror jag.
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Han är typ alltid pigg.
Står hästen i box? Nej.
Går hästen på lösdrift? Ja,typ.
Hur mycket och vad äter hästen? Olika, men han har alltid fri tillgång på hösilage/vatten. Får ca 1 kg havre/dag och vitaminer samt b-vitamin vid pälssättning/fällning.

Går den i hagen varje dag? Yes.
I en stor eller liten hage? Stor.
Hur länge går den ute per dag? Skulle tippa på 22 h/ dygn, han går typ aldrig in.
Gillar den att vara ute i hagen? Med tanke på att han kan gå ut och in i som han vill så behöver jag mocka innedelen ytterst sällan så tippar jag på att han föredrar att vara ute.
Har den vindskydd i hagen? Nej men ett ombyggt stall så han kan gå  ut och in som han vill.    
Hur ofta rids hästen? Han vilar för tillfället men hoppas på att han sätts igång efter sommaren.

Är det en svår eller lätt riden häst? Han 

Vem äger hästen? Tror mamma står på honom. Får göra ägarbyte när jag är 18.
Är hästen snäll i stallet?! Otroligt.

Kan hästen stå lös i stallet? Ja.
Måste hästen vara uppbunden? Nja, om jag inte sadlar eller sätter på annan utrustning utanför hagen annars är han lös.
Är hästen lättlastad? Ja! Han var den första hästen jag lastade själv *happy face*
Är den snäll att klippa? Ja. 
Vad har den för sadel/sadlar? En bomlös atm.
Vad har den för benskydd/benlindor just nu? Har massa lindor i diverse material och färger. Använder inge skydd för tillfället då han inte är skodd.
Vad har den för bett just nu? Varierar mellan tre-delat, rakt och bettlöst.
Vad har den för täcken just nu? Massa olika men han använder inget.
Tror du att hästen gillar dig? Det hoppas jag. Han kommer iallafall fram och hälsar när jag kommer. 
Gillar du hästen? Jag älskar honom.
Nämn en sak som är – – med hästen: Han blev så sönderkörd på travet och hatar käppar. Han stog förut i ett annat stall på box och hon som släppte ut hade en käpp som stöd och den var han livrädd för.
Nämn en sak som är + med hästen: Hans nyfikenhet till precis ALLT.
Har ni många minnen tillsammans? Ja, massor.
Har du någon gång sagt ”jag älskar dig” till hästen? Varje gång jag måste åka därifrån.

 

 

 

 

 

 

Hahahhaa kolla Jonas i bakrunden!

 

 
1 Emma:

skriven

Fin häst!

Svar: He sure is :)
Meena

2 Divorce your horse :

skriven

Så trevlig blogg du har! Ser fram emot att följa dig fortsättningsvis :)

Svar: Tack, kan bara säga detsamma :D
Meena

3 Fanny:

skriven

Vilken rolig lista. Och gullig bild:)

Svar: Tack :)
Meena