Två nya lamm

Kommentera
Har precis varit ute hos fåren och upptäckte att en tacka hade lammat! Det blev tvillingar, vilket är vanligast. Doch hade hon lammat ute, även fast det är mycket halm utanför fårhuset. Hon hade hunnit  slicka dom torra men navelsträngarna var fortfarande kvar. Den är kvar ganska länge fast den torkar till slut och faller av. Det var även ganska allt ute fortfarande så jag tog in dom i en fålla inne i fårhuset och föste in mamman. Sedan hjälpte mamma mig att halma, lägga in hö och så fick hon en hink med vatten blandat med vitaminer. Mamma tog kort när jag skulle ta in dem men nu har hon hunnit åka iväg så tyvärr har inga kort på dom för tillfället. Ska ge alla får mat senare så ska jag se om jag hinner ta några kort. Jag har även fått ett eget lamm som jag döpt till Shiba. Han är snart två veckor. Sedan tror jag att han är blind på ena ögat tråkigt nog. Men han är pigg och har börjat äta hö redan (!?). Hans mamma är relativ överbeskyddande (vilket är bra) men har börjat acceptera att han kommer fram till mig och ska bli kliad. Han är även hennes första lamm så det är säkert jättespeciellt och lite annorlunda för henne också, med alla nya modersinstinkter osv.   
 

En bild på Shiba från i tisdags.