Ridtravare

En kommentar
Läste ett väldigt intressant inlägg på Yvonne Larrson´s blogg.  
 
 
 
Det stod b.l.a detta: "På många platser i dagens värld finns  ett stenhårt klimat som får unga människor att må dåligt och känna sig mindre värda. Detta gäller dessvärre även i en miljö man tycker skulle vara förskonad från mobbning och särbehandling nämligen bland hästmänniskor. Många gånger utsätts unga människor för rent kränkande behandling av sin omgivning enbart för att hästen de rider och tränar  råkar ha vita siffror på halsen. Det finns en attityd som skapar ett ”vi och dom”och som utesluter de som inte har en häst med rätt stamtavla.  Tjejen i filmen nedan visar ett stort mod och styrka när hon berättar om sina erfarenheter och är värd all beundran för att hon orkat stå på sig och inte ge upp sina drömmar men  samtidigt  blir jag ledsen, upprörd och bestört över att filmen ens  ska behöva spelas in! Det borde vara en självklarhet att få utöva sitt hästintresse utan att hela tiden behöva bevisa något och alltid slå ur underläge."
 
Med denna text följde även en film med, gå in på hennes blogg och fortsätt att läsa samt se videon HÄR.
 
 
Kort och gott handlar videon om en tjej som skolat om en f.d travhäst. Hon har kommit enorm långt med honom och de har funnits på tävlingsbanorna och träningar med andra ekipage. Men, enbart på grund av hästens ras har hon blivit trakaserat, helt enkelt mobbad. De har inget där att göra. För att hon rider ett kallblod. 
 
VAD I HELVETE? 
 
Hur kan någon mobba en annan person, och prata skit om någon annans häst? En häst kan vara ens bästa vän, meningen med att orka fortsätta. Enda anledningen att kliva upp på morgonen. 
En häst kan vara någons mening med livet.
 
En kan se att hon älskar den här hästen, och hennes passion är ridning. 
 
Nu har jag också travhästar, både kallblod och varmblod som jag rider och kör. Jag har även en fjordning, Jonas, på 15 år som gått på riskola och är relativt skolad. En ridhäst med andra ord. Får jag själv välja rider jag hellre Silke eller Kerstin, dom tycker om att bli ridna. Jonas tröttnar relativt fort. 
Jag har även ingen extrem ridvana, jag red inte speciellt ofta innnan jag började här, men jag vet ändå att det såklart är svårare att skola om travhästar, de är inte riktigt byggd att bli ridhästar, utan körhästar. Med det går, om det är en riktigt duktig ryttare på ryggen. Att kunna rida en häst som inte riktigt är "avsedd" att bli ridhäst, s.k. "svårare" att rida och skola. Och om någon kan det, är det en sann talang i mina ögon. 
 
Jag går en linje där vi både rider och kör. Vi har fancy ridhästar, och kallblod. Samt ett litet russ, Kalle. 
Jag gillar att rida de flesta av ridhästarna, men min körlärare Katarina har även ett kallblod vid namn Albert. 
Det måste vara en av de mest lugnaste, tryggast och stabilaste hästar jag någonsin träffat på. Och att se Katarin rida på honom är helt fantastiskt att se. Han kan otroligt mycket och han är ett bevis på att travhästar kan bli extraordinära ridhästar. 
 
 
 
 
1 finnsingaursäkter:

skriven

Super härlig blogg :)!

Svar: Tack så mycket! C:
Meena