Angora

Kommentera

Såg detta på Djurens Rätts facebook sida. Detta gjorde min dag om jag ska vara ärlig. 

 

 

"Seger - en av världens största modekedjor säger permanent nej till angoraull!

Efter diskussioner med djurrättsorganisationen Peta så har modekedjan Inditex tagit beslutet att permanent ta bort angoraull som material i sina kollektioner. Inditex äger Zara, Bershka, Massimo Dutti och en rad andra stora internationella klädmärken och är en i raden av globala stormärken som nu bojkottar angoraull av djurskyddsskäl.

Beslutet är en stor seger för alla de kaniner som nu besparas från ett liv under mycket svåra förhållande på en angorafarm. Det finns ingen ”schysst” angora. Djurens Rätt har i enighet med internationella djurskydds- och djurrättsorganisationer konstaterat att en storskalig och kommersiell produktion av angoraull är en omöjlighet, då kaniner är socialt flockdjur med behov av att röra sig, gräva och att känna gräs under deras tassar."

Läs mer på Petas blogg HÄR

 

Vem fan vill ha en kanin på sina kläder? Det är äckligt. Jag hade själv ett par renskor i vintras. Visserligen var de 30 år gammla och ärvda efter min mormor men iallafall, ÄCKLIGT OCH FEL.  Jag använder dem inte mer och kommer aldrig att göra. Ångrar att jag överhuvudtaget gjorde det från första början.

 

 

 

Bildlänk finns HÄR